Ustawa o Dystrybucji Ubezpieczeń (IDD)
Pośrednicy! Czy Wy też macie wrażenie, że podmioty rządowe starają się ciągle utrudnić Wam funkcjonowanie? Jak się dostosować do ustawy? Jakie zmiany wprowadza IDD i czy ma ona również swoje pozytywne strony? A może nie taki diabeł straszny, jak go malują? Pozwólcie, że rzucimy trochę światła na temat IDD.
Czym jest Ustawa o Dystrybucji
Ubezpieczeń?
W 2016 roku Unia Europejska przyjęła Dyrektywę o Dystrybucji Ubezpieczeń (IDD – z ang. Insurance Distrubution Directive). Aby przenieść przepisy IDD na rodzimy rynek, uchwalono w dniu 28 grudnia 2017r. Ustawę o Dystrybucji Ubezpieczeń.
Głównymi założeniami IDD są:
- Szczere, uczciwe i profesjonalne działania prowadzone w najlepszym interesie klienta.
- Informowanie klienta w sposób przejrzysty i uczciwy.
Ustawa angażuje wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż ubezpieczeń (Pośrednicy,pracownicy Towarzystw Ubezpieczeniowych) do zapewnienia klientom najlepszej możliwej porady dotyczącej konkretnej usługi ubezpieczeniowej (zamierzenie to, jest dość kontrowersyjne, jakbyście już tego nie robili, ale pomińmy tutaj sens i zasadność). Porada taka powinna być oparta na wykonaniu Analizy Potrzeb Klienta. Wprowadzono również zalecenie o informowaniu klienta docelowego o swoim wynagrodzeniu (kolejny kontrowersyjny artykuł ustawy, pomimo dobrych zamiarów ustawodawcy, nie jest to zapis godny pochwały, dlaczego jedne branże powinny przyznawać się do otrzymywanego wynagrodzenia, a inne wręcz posiadają klauzule w umowach o zakazie ujawniania wynagrodzenia? To jasne, że Wy pośrednicy działacie w interesie klienta i konflikt interesów był zawsze znikomy) i obowiązkach informacyjnych.
Nowe restrykcje
1. Zakaz współpracy pomiędzy agentami i brokerami
Brokerzy i jego pracownicy nie mogą posiadać żadnego stosunku prawnego z Towarzystwami i agentami.
2. Konflikt interesów
Każdy z pośredników i Towarzystwa muszą sprawdzać, czy nie zachodzi żaden konflikt interesów wobec ich klientów.
3. Działanie w interesie klienta
Ten zapis ma na uwadze, podejmowanie takich działań, które są uczciwe i najlepiej dobrane do potrzeb klienta. Ma on wyeliminować sytuacje, w których klient mógłby otrzymać propozycję mniej korzystnej umowy dla klienta (za to bardziej korzystnej dla pośrednika, np. pod względem prowizyjnym).
4. Jawność wynagrodzenia
Klienci muszą otrzymać informacje od pośrednika czy zakładu ubezpieczeń o charakterze wynagrodzenia jakie przysługuje za sprzedaż polisy.
5. Stosowanie procedur przy tworzeniu produktów
Każda instytucja tworząca produt ubezpieczeniowy musi stosować specjalny proces zatwierdzania produktu oraz udostępniać szczegółowe informacje na temat produtu jego dystrybutorom.
6. Potrzeba dopasowania produktu do potrzeb klienta
Powyższy zapis wprowadza obowiązek wykonania tzw. Analizy Potrzeb Klienta (APK). Ma ona za zadanie uzyskanie od klienta informacji o jego potrzebach (rodzaj ubezpieczenia, cena itp).
7. Wprowadzenie sankcji
Ustawa rozszerzyła uprawnienia UKNF o możliwości np. nakładania kar pieniężnych, zabrania zezwoleń wykonywania działalności czy wykreślenie z rejestru agentów ubezpieczeniowych.
Przydatne linki:
- https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2019/08/WU-2019-02_04_ziemiak.pdf
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002486
- https://www.pb.pl/zmiany-w-dystrybucji-ubezpieczen-910623
- https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/dzialalnosc-gospodarcza/2750566,Ustawa-o-dystrybucji-ubezpieczen-od-1-pazdziernika-2018-r.html